شرایط بدون نور چیست؟
وضعیت بدون نور یا این که Dark Mode یک وضعیت تکمیل کننده برای طراحی سایت در مشهد رابط کاربری سیستم‌دلیل یا این که نرم افزار میباشد که اکثر وقت ها سطح های را به رنگ‌های‌ بدون نور درمی‌آورد. غرض اصلی از پیاده سازی موقعیت بدون‌نور، کاهش فروغ و روشنایی متصاعد گردیده از شیت‌اکران و سود‌گیری از دست‌کم نرخ کنتراست رنگ‌ها برای خوانایی متن ها میباشد. روی هم رفته وضعیت بدون‌نور عبارت میباشد از متن‌های پر‌نور روی پس‌مسئله بدون نور، که به نظریه اکثری اشخاص ظاهری دیدنی و خاص را برای رابط‌ کاربری تولید می‌کند. دیدنی این‌جاست که در‌حالتی که نگاهی به قبل بی‌اندازیم، بدین نکته پی خوا‌هیم موفقیت که شرایط بدون‌نور قدمتی به مراتب بیش‌خیس از شرایط پر‌نور دارااست. کامپیوترهای فردی نخستین از اکران‌گرهای تک‌رنگ CRT منفعت می‌گرفتند. این اکران‌گرها از یک کاغذ بدون نور فسفری بهره مند بودند که با واکنش الکترون‌ها به سطح آن، نقاطی از کاغذ به رنگ سبز یا این که سپید درآمده و به این ترتیب خطوط و نوشته‌ها را رسم می‌نمودند. بنابراین در دهه 60، 70 و حتی اوایل دهه 80 میلادی، رابط کاربری کامپیوترها به مجبور حالتی بدون نور داشت. با توسعه و گسترش اکران‌گرها و ابداع اکران‌گرهای RGB CRT، پای رنگ‌های متفاوت به تصویر اکران‌گرهای کامپیوتری گشوده گردیده و با گاز اکثر زمان ها پس‌موضوع‌ها به رنگ پر‌نور درآمد. به دلیل آن که مخلوط نوشته‌های تیره روی پس‌مورد پر‌نور به جهت تداعی نمودن موقعیت آشنای متن ها درج شده روی برگه، از لحاظ طراحان رابط کاربری ترکیبی به مراتب مخاطب‌پسندتر و طبیعی‌خیس محسوب می شد. از آن مجال تا کنون، رابط‌های کاربری با وضعیت پر‌نور، عمده تجربیات کاربری ما با دستگاه‌های هوشمند را میزبانی نموده‌اند.
 
 
البته اینک به لحاظ می رسد که تاریخ گشوده هم تکرار گردیده و توشه دیگر تغییر تحول در فناوری صفحه های اکران، موجبات تغییر و تحول در ظواهر رابط کاربری را آماده آورده میباشد. ظهور و توسعه فناوری OLED در ایجاد کرد صفحه ها اکران، به‌تدریج سبب ساز شد تا وضعیت بدون‌نور آیتم دقت قرار گرفته و امپراطوری بلاعزل شرایط پر‌نور را در دنیای رابط‌های کاربری به بحران بکشد. به این دلیل که این نوع ورقه‌اکران‌ها رنگ‌های تیره را عمیق‌خیس و جالب‌خیس به تصویر کشیده و برای اکران رنگ‌های تیره‌خیس، انرژی نادر‌تری مصرف می‌نمایند.
 
فعلا اکثر اوقات سیستم‌دلیل‌های پرطرفدار برای مثال اندروید، iOS، ویندوز و macOS شرایط بدون نور را در چنگ یوزرها خویش قرار می دهند. بخش اعظمی از نرم افزار‌های مشهور نیز در ورژن‌های تازه خویش این موقعیت را ارائه می‌کنند. از Microsoft Outlook گرفته تا اینستاگرم، جی‌گرایش، Google Maps، رخ‌بوک مسنجر، Youtube و اکثری دیگر از نرم افزار‌هایی که یوزرها به طور روزمره از آنان فایده میگیرند، کلیه رابط کاربری خویش را متناسب با وضعیت بدون‌نور بازطراحی نموده و قابلیت انتقال در بین موقعیت پر‌نور و بدون نور را برای یوزرها آماده میاورند. بعضا دیگر هم‌زیرا Google Chrome نیز فرآیند نهایی توسعه و گسترش و تست شرایط بدون نور را طی نموده و به زودی ورژن قانونی آن را در دست یوزرها قرار می دهند. اپل میگوید که شرایط بدون‌نور "تمرکز شما روی فعالیت را ریلکس‌خیس می‌نماید". مایکروسافت هم معتقد است که‌این شرایط "خستگی دیده را کاهش داده و می تواند قدمت باتری را ارتقاء می دهد". گوگل هم می گوید که وضعیت بدون‌نور "امکان مشاهده را برای کاربرانی با روءیت کرد معدود یا این که آن‌هایی که به فروغ پر‌نور آلرژی دارا‌هستند، بهبود می بخشد". بعضا صاحب و مالک‌نظران هم این وضعیت را بی‌معنا و نادر‌سود دانسته و معتقدند که قیمت این همگی دقت را ندارد.
 
کاربرد و جذابیت وضعیت بدون نور
شرایط بدون‌نور به صورت کلی خاص، شیک و خوش‌مدل میباشد. این وضعیت ممکن میباشد هم‌زیرا شرایط پر‌نور سنجیده و طبیعی نباشد، البته بایستی اذعان نمود که رابط‌های کاربری با موقعیت بدون نور جذابیت خاصی داشته و حسی از اقتدار، ادب، رسمیت، جسارت و لاکچری بودن را به مخاطب منتقل می‌نمایند. این مختصات وضعیت بدون نور برای اکثر زمان ها یوزرها خوشایند و خواستنی بوده و از این رو با گاز آیتم اعتنا طراحان و گرافیست‌ها قرار گرفته میباشد. ولی استعمال از رنگ‌های تیره به ویژه مشکی قادر است یک چاقوی دولبه باشد. مشکی رنگی توانا بوده و به به عبارتی نسبت احساسی قادر را در اشخاص برمی‌انگیزد. به این ترتیب چنان‌چه از اینگونه رنگی به صحت و به اندازه به کار گیری نشود، ممکن میباشد مخاطب را به شدت از آن رابط‌ کاربری روی‌گردان نماید. هم‌اینگونه یک رابط کاربری با شرایط تیره ممکن میباشد از حیث بعضی یوزرها بسیار خوشگل بوده و از لحاظ بعضی دیگر بسیار نامطلوب باشد.
 
شرایط بدون نور به خصوص برای آیتم دقت قرار دریافت کردن یک محتوای معین می تواند موثر و اثرگذار باشد. از جمله، در پیاده سازی نرم افزار‌ها و خدمت‌های محبوبی هم‌زیرا Netflix ،Steam و Spotify شرایط بدون نور به صورت ویژه‌ای مد لحاظ قرار گرفته میباشد. به این دلیل که آنان می خواهند چشمان شمارا روی تصاویر، ویدئوها و بازی‌های رنگارنگ خویش متمرکز نمایند. کاری که به یاری وضعیت بدون نور به مراتب عالی از موقعیت پر‌نور قابل اجرا میباشد.
 
شرایط بدون‌نور میتواند دوام باتری را ارتقاء دهد؟
یک کدام از مهم ترین مزایای مطرح برای شرایط بدون‌نور، اثر آن بر دوام شارژ باتری دستگاه‌های یاور میباشد. اکثر اوقات کمپانی‌ها داعیه می‌نمایند که وضعیت بدون نور قادر است قدمت و دوام باتری را ارتقا دهد. شاید این مساله طبیعی و قابل انتظار به لحاظ رسد. در صورتی‌که معدود کردن نوروروشنایی چراغ‌ها مصرف انرژی را کاهش می دهد، چرا اکران تصاویر بدون‌نور‌خیس همین تاثیر را روی مصرف انرژی برگه‌اکران دستگاه‌های یار نداشته باشد؟
 
ولی واقعیت پاره ای غامض‌خیس از این کلام‌هاست. در واقع اثر شرایط بدون نور روی دوام باتری به نوع و فناوری ورقه‌اکران بستگی دارااست. کلاً در دستگاه‌هایی با شیت‌ اکران از نوع OLED، وضعیت بدون نور می تواند به واحد سنجش قابل توجهی مصرف انرژی را کم کند. در حالی‌که برای برگه‌اکران‌هایی با فناوری دیرین‌خیس LCD این شرایط تاثیری روی مصرف شارژ باتری ندارد.
 
ادله این مساله، تفاوت مهم دربین این دو فناوری در اکران رنگ‌هاست. برگه‌اکران‌های OLED برای اکران یک پیکسل به رنگ‌ سیاه، LEDهای مرتبط با آن بخش را بدون صدا می‌نمایند. در حالی‌که ورقه‌اکران‌های بر پایه ی فناوری LCD برای اکران همگی رنگ‌ها انرژی مصرف نموده و فروغ و روشنایی از خویش ساتع می‌کنند. براین اساس یک ورقه‌اکران OLED برای اکران یک تصویر تماما سیاه انرژی بسیار کمتری نسبت به یک ورقه سپید مصرف می‌نماید. در مقابل، مصرف شارژ باتری برای یک دستگاه مجهز به ورقه‌اکران LCD در هنگام اکران صفحاتی با رنگ‌های تماما تیره یا این که به طور کامل پر‌نور هیچ تفاوت ندارد.
 
ولی عالی میباشد بدانید که حتی در شرایطی‌که دستگاه یار و همدم شما مجهز به کاغذ‌اکران OLED بوده و شما ضمن سیستم‌دلیل، همگی نرم افزار‌های پر استفاده خویش را هم روی وضعیت بدون‌نور قرار دهید، کارکشته نخواهید بود که دوام شارژ باتری را به 2 یا این که 3 موازی وضعیت معمولی ارتقا دهید. دراین‌صورت تنها احتمال داراست که باتری شما 1 تا 2 ساعت بیش‌خیس دوام بیاورد. از جمله، آزمایشی که روی تلفن همراه‌های iPhone با کاغذ‌اکران OLED انجام یافته میباشد آرم میدهد که به کارگیری بدون نقص از موقعیت بدون‌نور به مکان وضعیت پر‌نور در سطح سیستم‌برهان و نرم افزار‌های پر استفاده، قادر است دوام شارژ باتری را حدود 30 درصد ارتقا دهد. این واحد سنجش دوام بیش‌خیس ممکن میباشد در بعضی حالت کارگشا و نجات‌قسمت باشد.